Khajiit

Elsweyr vilayetinin yerlisi olan Khajiit halkı, keskin zeka ve çeviklikleriyle bilinen bir kedi ırkıdır. Bu özellikleri onları mükemmel bir hırsız ve akrobat haline getirir; büyülü güçleri kullanma konusunda nadiren gelişmelerine rağmen çok iyi savaşçılardır. Khajiitler’in büyüde tamamen yeteneksiz olduklarını söylemek doğru olmaz, sadece ciddi bir büyü kullanmak için birçok yorucu çalışma yapmaları gerekir.

Khajiit Türleri

Khajiitler, Argonyalı ve Imgalar ile beraber, antropomorfik özellikleri nedeniyle hayvanımsı ırklar grubuna girerler.

Khajiit halkının en eşsiz türü Mane yani Yele’dir. Aynı anda tek bir Yele var olabilir. Khajiit inancına göre Yele sürekli olarak farklı bir bedende vücut bulan yani reenkarnasyona uğrayan bir ruhtur. Dolayısıyla bu halkın dini önderi olarak görülür.
Yele harici Khajiitlerin on altı farklı türü bulunur. Yeni doğan bir bebek Khajiitin türü Masser ve Secunda’nın konumlarına göre belirlenir. Dolayısıyla anne ile babanın türünün ne olduğu önemsizdir. Bebek Khajiitler, bebek insanlardan biraz daha küçüktür, lakin daha hızlı büyürler. En küçük tür olan Alfiq, sıradan bir kedi boyutundadır. Khajiit kültürüne yabancı olanlar Alfiqleri sık sık ev kedileri ile karıştırıp bunları okşamaya kalkar. Alfiqler bu durumdan genelde rahatsız olur. Ufak boyutları nedeniyle de pek kaale alınmasalar bile en zeki Khajiit türüdür. Alfiq’in aksine en iri Khajiit türü ise Senche-raht’tır. Bu tür, dev bir kaplanı andırır. Dört ayağı üzerinde yürür ve genelde savaşlarda diğer Khajiitler tarafından binek olarak kullanılır. Tabi bu durum, onların sıradan bir hayvan olduğu anlamına gelmez. Belki de çoğu Nord’dan daha gelişmiş bir zekaya sahiptirler.
Ohmes türünün boyu kısadır ve bir çok yönden Bosmerlar’a benzer. Bosmerlar ile karıştırılmamak içinse suratlarına dövme yaparlar. Cathay-raht türü çevikliği ile ünlüdür. Hatta kurtadamlardan bile daha atik oldukları söylenir. Dagi türü vaşağı andırır, keskin yüz hatlarına sahiptir ve ağaçlara çok kolay tırmanabilirler. Genelde Elsweyr’in güneyindeki ormanlık alanlarda yaşarlar. Pahmar ve Pahmar-raht ise iki ayak üzerinde yürüyen Khajiitlerin en irisidir. Neredeyse normal boydaki bir insanın iki katı boya sahiptir. Genelde bar fedaisi veya savaşçı olurlar.

Alfiq
Alfiq

Skyrim ve Oblivion oyunlarında görülen Khajiitler genelde Cathay türündendir. Morrowind oyunundakiler ise daha çok Suthay-raht türüne aittir.

Khajiit Dini

Ahnurr yani Khajiit kültüründeki Anu, yavrularının kendi mutluluklarını seyrelttiğini fark edince, çocuk doğurmayı bıraktı. Ancak rüzgarlar arasında tek başına büyüyen Khenarthi, Fadomai’yi daha çok çocuk yapmak için ikna etti. Böylece Fadomai, görkemli kumları ve yemyeşil ormanları olan Nirni’yi; alacakaranlık ve şafak olan Azurah’ı yarattı. Ayrıca Aylar’ı ve Ay hareketlerini yarattı. Fadomai’nin itaatsizliği ve düzenbazlığı Ahnurr’u kızdırmıştı; doğum sırasında Ahnurr, Fadomai’ye vurdu. Fadomai korku içinde, çocukları ile birlikte Kara Boşluğa kaçtı ve saklanarak son çocuğu Lorkhaj’ı burada doğurdu. Kara Boşluğun içinde doğmuş olan Lorkhaj’ın kalbi karanlıkla doldu ve Kara Boşluk vücut haline geldi, Lorkhaj daha sonra Namiira olarak anıldı.

Karanlığın ortasında, çocukları ile çevrilmiş olan Fadomai, ölümünün yakın olduğunu anladı ve ayları, yani Jone ve Jode’yi, gökyüzünde çocuklarına rehberlik edecekleri ve onları Ahnurr’un gazabından koruyacak şekilde ayarladı. Nirni’ye “en büyük hediyesi” olarak, Fadomai’ın sahip olduğu kadar çok doğum verdi. Nirni bundan memnun oldu çünkü sürekli tartıştığı Azurah’a hiçbir şey verilmemişti. Ay Kafesi yani Oblivion bariyeri tarafından korunan Fadomai’nin çocukları gitti ve geriye Azurah kaldı. Diğerlerinin gitmesiyle sessizleşen ortamda Azurah annesine yaklaştı ve sır şeklinde üç hediye aldı.

İlk olarak, Nirni’nin çocuklarından birini alacaktı: onları en hızlı, en akıllı, yaratıkların en güzeli olarak değiştirmesi ve Khajiit olarak adlandırması söylendi. İkinci olarak bunlar, en iyi tırmanıcılar olarak ünlenecekti; Khenarthi’nin nefesinden gelen rüzgarların üstlerine kadar tırmanacak, Masser ve Secunda’yı doğru şekilde ayarlayacaklardı. Son olarak Khajiitler, kendi gerçek doğalarını diğerlerinden gizleyebilmek için en iyi sahtekarlar olmalıydılar. Daha sonra Fadomai öldü ve Azurah kendi kardeşlerinin yanına döndü.

Nirni ise Lokrhaj’a gidip kendi çocuklarının oynayabileceği bir yer yaratmasını ister. Lakin Lorkhaj’ın kalbine dolan kara boşluk onu kardeşi Nirni’yi kandırması için ikna eder. Ve öyle de olur, Lorkhaj Nirni’yi kandırıp yarattığı yeni yerde Nirni ve diğer kardeşleri hapsolur. Bazıları bu kara ölümden kaçmayı başarır ve yıldız olur, geride kalanlar ise Lorkhaj’ı yakalayıp onun kara kalbini söküp Nirni’nin içine gömerler. Çünkü Lorkhaj en büyük zararı Nirni’ye vermişti.

Khajiitlerin manevi lideri olan Manelerin ilki Rid-Thar-ri’Datta’nın anlattığına göre Lorkhaj kardeşlerinin saldırısından kurtulur ve göğsü yaralı halde Azurah’a kaçar. Azurah, Lorkhaj’ın göğüs kafesinde kara bir kalp görür. Bu kara kalp Namiira’dır; Azurah bunu söküp Kara Boşluğa atar. Ardından Lorkhaj Azurah’ın kollarında son nefesini verir. Kara Boşluğa atılan kara kalp, Lorkhaj’ın çarpık halini meydana getirir ve bundan da ilk dro-m’Athra çıkar. dro-m’Athra, Khajiitlerin yozlaşmış karanlık ruhlarıdır, bunlar ebediyete kadar Namiira’ya hizmet eder.

Khajiit yaratılış mitinin devamında ise Nirni kendi çocuklarını doğurur ki bunlar elfler ve insanlardır. Yalnız ormanlı halkının şekli belli değildir ve bu Nirni’yi üzer. Azurah ise kardeşini teselli edip Nirni için bu halktan yeni bir ırk yaratacağı müjdesini verir. Azurah, Fadomai’nin kendisine verdiği ilk hediyeyi kullanır ve ay ikiye bölünür. Orman halkının birazını alıp çöllere ve ormanlara yerleştirir ve alt türler oluşturur. İsimlerini de Khajiit koyar. Sonra ikinci hediyeyi kullanır, Khajiitler Nirni’nin saklı müdafileri olup kaderleri ayların hareketleri bağlanır. Üçüncü hediyeyi kullanır ve ışık Khajiitlerin yaşadığı yerdeki bataklıkları kristallere dnönüştürür, bunlar da Ay Şekeri olarak bilinecektir.

Khajiitler öldüğünde ise ruhlarına rüzgarın ruhu olan Khenarthi eşlik edip Llesw’er’e yani Yıldızların Ötesindeki Kumlara götürür. Khenarthi’nin zıtlığı olan Namiira ise bu ruhları kandırarak ele geçirip Dünyanın Ötesindeki Karanlık’a götürmeye çalışır.

Khajiit Toplumu

Khajiit halkı kültürel olarak güney ve kuzey şeklinde ayırt edilir. Güney Elsweyr nehirler ve ormanlarla kaplıdır, burada toprağa bağlı aristokrasi yaşam biçimi hakimdir. Özellikle Ay Şekeri ihracatı bölgenin ticaretinde mihenk taşıdır. Kültürel ve sanatsal aktiviteler yoğundur. Kuzey Elsweyr ise çorak bir araziye sahiptir; göçebe Khajiit kabileleri, haydutlar ve yağmacılarla doludur. Hakimiyetin sürekli el değiştirdiği bir aşiret sistemi vardır.

Kuzey Elsweyr
Kuzey Elsweyr

Khajiitlerde Yele en üst mertebede bulunan kişidir ve dini bir kişiliktir. Yele haricinde Klan Anneleri Khajiitler tarafından büyük saygı görür. Bu anneler ay şekeri üretiminde söz sahibi olduğu için bölgenin politik oyunlarında etkileri büyüktür. Ay Şekeri ise Elsweyr’de Khajiitler tarafından bolca tüketilen uyuşturucu bir maddedir. Her ne kadar elf ve insanlar bu kristalize maddeyi tükettiğinde halüsinojenik etkiye sahip olsa da Khajiitler bundan etkilenmez. Ay şekerinin rafine edilmesinden de Skooma üretilir. Skooma’yı Dunmerların keşfettiği söylenir. Her iki maddenin de üretimi ve ticareti imparatorluk tarafından yasaklanmıştır.

Tipik, iki ayaklı Khajiitler, güneşin sert ışınlarına karşı kendilerini koruyabilmek için “budi” olarak bilinen, parlak renkli kumaşlardan yapılmış geniş şallar giyer. Bu giysinin üstü, sağ taraftan örülerek sıkıca bağlanmıştır. Gövdelerindeki kürkü korumak için bunları giyseler de, diğer ırklar tarafından itici ve çirkin olarak görülür. Bu giysiye eşlik edecek şekilde bol miktarda takı ve rengarenk çiçekler takanlar da vardır. Kendi kabilelerini ve ibadet ettikleri tanrıları simgeleyen dövmeler de vücutlarında görülür. Savaşlarda ise iki ayaklılar geleneksel olarak gevşek deri ile kaplanan perdahlı metal plakalardan yapılma, orta-ağırlıkta zırhlar kuşanırlar. Genelde deri başlıklar tercih edilirken, yivli gümüşten yapılmış miğfer takanlar da vardır.

Güney Elsweyr
Güney Elsweyr

Khajiit Tarihi

Khajiit krallıkları, kayıtlı tarihten çok uzun süre önce kurulmuştu. Diğer ırklarla barış ve işbirliği içerisinde oldukları Birinci Çağ’ın başlangıçlarında Elsweyr’de, neredeyse 20 farklı Khajiit türünü bulunduran 16 krallık vardı. Thras Vebası 1. Çağ 260’ta, sadece iki ana krallık bırakarak bu dengeyi alt üst etti. Geride kalan krallıklar ise kültürleri birbirine zıt iki krallıktı: Savaşçı kuzeyli Anequina ve tüccar güneyli Pellitine. Ayakta kalabilen bu son iki krallık asırlar boyu birbirleriyle savaştı ama hiç biri Elsweyr’in tamamında hakimiyeti ele geçiremedi. 1. Çağ 2700lerde Remanların kurduğu İkinci İmparatorluk, Elsweyr’i ele geçirdi ve iki Khajiit krallığı imparatorluğun vasalı oldu. Buna rağmen Anequina ve Pellitine husumetlerini sürdürmüş, imparatorluk da bölgede tek süper gücün ortaya çıkmaması için Elsweyr’deki iç savaşı önlemeke uğraşmamıştır.

2. Çağ 309 tarihinde Anequina kralı Keirgo ve Pellitine kraliçesi Eshita evlenerek iki krallığı Elsweyr Konfederasyonu adıyla birleştirir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, Elsweyr isminin bu evlilik sonrası ortaya çıktığıdır. Bu tarihten önce Khajiitlerin yaşadığı bu coğrafyaya Elsweyr denmiyordu. Topraklar kabile isimleriyle adlandırılmıştı. Fakat Elsweyr Konfederasyonu’nun kurulmasıyla bu isim kalıcı olmuştur. Elsweyr isminin ise nereden geldiği kesin olmamakla birlikte, Khajiitlerin yerel dili Ta’agra’da ahiretlerine verdikleri Llesw’er isminden kaynaklandığı söylenir.

Evlilik ve konfederasyon sadece geçici bir barış ortamı sağlamıştır. Kuzey ve güney birlik olsa da kendilerine ait merkezi hükümetler tarafından yönetilmeye devam ettiler. Güneyin aristokratik soylu yönetim biçimi kuzeyde de etkisini göstermeye başlayınca, kuzeyin yerel aşiretleri kendi aralarındaki mücadeleye ara vererek kendi liderlerine cephe aldı. İç savaşa sürüklenen Anequina’da kral Keirgo, imparatorluktan yardım istedi. Fakat talebine yanıt bulamadı çünkü İmparatorluğun vekilharç hükümdarı Versidue-Shaie suikast sonucu öldürülmüş ve imparatorlukta da iç kargaşalar çıkmıştı. Neticede kuzeyli Anequina’nın başkenti asilerin eline geçer ve Elsweyr Konfederasyonu da tarihin tozlu sayfalarında yerini alır.

Oluşan güç boşluğunu doldurmak isteyen Khajiit aşiretleri arasında tekrar savaş çıkar ve Elsweyr’e kaos hakim olur. Kanın gövdeyi götürdüğü bu dönemde Yele Rid-Thar-ri’Datta önderliğinde ibretlik bir olay vuku bulur ve göklerden bir karar gelir. Khajiitlerin nasıl yaşaması gerektiğine dair öğüt veren Khajiit tanrısı Riddle’Thar, İki Ayın Dansı Tapınağı’nda vücut bulur. Riddle’Thar aslında tam olarak diğer kültürlerdeki Akatosh, Mara veya Azura gibi bir tanrı değildir. Daha çok felsefi bir zihniyeti, yaşam biçimini temsil eden ruhtur. Khajiitlere verilen bu yeni dini tebliğlere göre şiddet ve eziyetten uzak durulmalı, münzevi bir hayat yaşamalı ve iyilik timsali olunmalıdır. Ahirete kazasız belasız gitmek isteyen her Khajiit bu kuralları yerine getirmelidir.

Bu yeni dini kurallardan sonra Yele, Elsweyr’deki güç paylaşımını kendisi taksim eder. Her aşirete eşit pay dağıtılıp kargaşa önlenmeye çalışılır.

Tam kaos ortamından çıkılıp rahat bir nefes almak üzereyken 2. Çağ 560’da Argonyalıların memleketi Kara Bataklık’ta Knahaten Gribi ortaya çıkar. Bu yeni hastalık da Thras Vebası gibi Khajiitleri hazırlıksız yakalar. Kuzey toprakları salgından ağır bir şekilde etkilenir. Yetmezmiş gibi Koloviya orduları da bu toprakları işgal edip ilhak eder. Kuzey işgal edilirken güney de hastalıkla mücadele etmeye çalışır ama başarısız olur. Bütün umutlar yitmek üzereyken Yaztutan Adaları’ndan gelen Altmer şifacılar ve ilaçlar deyim yerindeyse hastalığın Elsweyr’i yok etmesini önler.

Kraliçe Ayrenn 2. Çağ 580’de Yaztutan’da taç giyip Khajiitlere yardımlarının karşılığı olarak ittifak önerisinde bulunur. Altmer, Bosmer ve Khajiitler müttefik olup Birinci Aldmeri Dominyonu’nu kurar. Tamriel’ın kuzeyinde ise Breton, Kızılmuhafız ve Orklar Daggerfall Covenant’ı; Nord, Dunmer ve Argonyalılar ise Ebonheart Pact’ı meydana getirir. Bu üç büyük ittifak Cyrodiil’in hakimiyeti için birbirleriyle savaşa girer ve Üç Sancak Savaşı başlamış olur.

582’de Abnur Tharn bir hata sonucu Halls of Colossus’taki ejderhaları serbest bırakır. Elf Çağı’nda Elsweyr’e gelip kendi egemenliğini kurmak isteyen fakat hapsedilen ejderha Kaalgrontiid serbest kalınca planını uygulamaya koyar. Khajiitlerin çok değer verdiği ayların gücünü çalmaya çalışır fakat Elder Scrolls Online’daki karakterimiz tarafından mağlup edilir. Bu sefer Laatvulon isimli ejderha, efendisinin planını devam ettirmeye çalışır. Bu sayede Kaalgrontiid, Akatosh’un eşdeğeri olabilecek ve evrene hükmedecektir. Fakat o da yine Elder Scrolls Online’daki karakterimiz sayesinde başarısız olur.

2. Çağ’ın sonlarında Tiber Septim’in kurduğu Üçüncü İmparatorluk kuzey Elsweyr’i ele geçirip buradaki Khajiitleri sürgüne gönderir. İmparatorluk orduları güneye ilerleyip Senchal şehrini kuşatır, şehrin Khajiit halkı teslim olmayı reddeder ve kuşatmayı kaybedince de imparatorluk ordusu tüm şehir sakinlerini kılıçtan geçirir. Bu olay neticesinde bütün Elsweyr, Üçüncü İmparatorluğun hakimiyetine girmiş olur.

3. Çağ 395’te Elsweyr ile Vadiormanlı Bosmerlar arasında Beş Yıl Savaşı patlak verir. Vadiorman’ın sınır köylerinde yaşayan Bosmerlar, uzunca bir süre Khajiit haydutlarının saldırılarına maruz kalmıştı. İmparatorlukta çıkan iç kargaşa sonrası Bosmerların eline intikam fırsatı geçer ve Khajiit kontrolündeki Torval şehrini yakıp yıkarlar. Khajiitler de bu saldırıya karşılık verir ve bir dizi çatışmanın ardından Khajiitler bölgede üstünlüğünü pekiştirir. Vadiorman’ın kuzeyindeki topraklar işgal edilir. İmparatorluktaki kargaşa dönemi sona erdiğinde İmparator VII. Uriel Septim işgal edilen bu toprakları Bosmerlara geri vermeye çalışsa da Khajiitler ayrılmayı reddeder ve neticede savaşı Khajiitler kazanmış olur.

3. Çağ 433’teki Oblivion Krizi ile Üçüncü İmparatorluk dağılır ve Elsweyr de bağımsız olur. Kısa süre sonra İmparatorluk Şansölyesi Ocato da öldürülünce imparatorluk fiilen sona erer. 4. Çağ 48’de ise Yele öldürülür, güney Elsweyr’e kaos hakim olur. 98 senesinde de Nirn’ün iki uydusu Masser ve Secunda gökyüzünden kaybolur. İki sene sonra tekrar ortaya çıkarlar. Kaybolmalarının sebebi bilinmese de Thalmor örgütü uyduların geri gelmesini sağladığını iddia eder. Khajiit kültüründe de büyük yeri olan bu iki uyduyu kurtaran Thalmorlar bir nevi kurtarıcı olarak görülür. Yaklaşık on beş sene sonra da Elsweyr’de Anequina ve Pellitine krallıkları vasal devlet olarak Üçüncü Aldmeri Dominyonu’na katılır.