Oblivion Attribute Sistemi ve Etkili Seviye Atlama

Oblivion’da yeni oyunlarda pek bulunmayan hesaplamaya dayalı bir attribute sistemi var. Zor bir oyun olduğu için seviye atlandığında attributelerin düzgün bir şekilde dağıtılması gerekli. Bu konuyu kısaca açıklamak zor olduğundan bir rehber hazırlamaya karar verdim. Dilim döndüğünce ayrıntılı bir şekilde açıklamaya çalışacağım.

Attribute Tanımları

Önce Oblivion attribute sistemi nedir, ayrıntılı açıklayalım. Attributeler karakter özelliklerini belirleyen statlar, 0-100 aralığında bir değer olarak belirleniyor. Bunlar yeteneklerden (skills) ayrı bir mevzu, attributeler kullanıldıkça seviye atlamıyor, her level artışında puan yatırmak gerekiyor. Sırasıyla:

Kuvvet (Strength): Yakın dövüş silahlarıyla verilen hasarı ve taşıma kapasitenizi belirliyor. Ayrıca maksimum fatigue değeriniz artıyor. Fatigue barı ne kadar doluysa o kadar çok hasar veriyorsunuz. Verilebilecek maksimum hasar en dolu bar ile, en düşük hasar da boş fatigue barı ile ortaya çıkıyor. Silah kullanmak, zıplamak fatigue’i düşürürken, beklemek yeniden dolduruyor, koşmak yerine yürürseniz daha hızlı doluyor.

Zeka (Intelligence): Maksimum magicka miktarınızı belirliyor. Haliyle magicka dolum hızı da artıyor. 100 saniyede bütün magicka barı doluyorsa eğer, 100 magickanız varken saniyede 1 magicka, 200 magickanız varken saniyede 2 magicka dolar.

İrade (Willpower): Magicka dolum hızınızı arttırır. Mesela magicka 100 saniyede doluyorsa, 99 saniyede dolar gibi. Bu olay Intelligence’dan bağımsız. Daha fazla INT magickanız daha fazla olduğu için saniyede daha çok magicka doldurur, ama magickanız yine tamamen aynı sürede dolar, WILL bu süreyi azaltır. Büyük bir havuzu aynı sürede doldurmak için daha hızlı su akışına izin veren bir musluk kullanmanız gerekir. INT havuzun büyüklüğünü ve orantılı olarak musluk hızını arttırırken, WILL yalnızca musluk hızını arttırır, böylecehavuz daha kısa sürede dolar. WILL ayrıca büyü direnci verir ve maksimum fatigue’i arttırır.

Çeviklik (Agility): Karakterin sersemleme olasılığını düşürürken rakibinkini arttırır. Oblivion’da bir darbe aldığınızda bir an afallarsınız, hafif geriye doğru gidersiniz. Bazen de karakterin dengesi hepten bozulur, daha bir afallar, o an saldıramazsınız, böyle kamera bir aşağı bir yukarı bakar. Toparlanmak daha uzun sürer, ben buna sersemleme diyorum. İşte Agility daha fazla olduğunda bu yeri öpme olayının ihtimali düşer, ama rakibiniz bu olayı daha sık yaşar. Ayrıca AGI yayların verdiği hasarı ve maksimum fatigue’i arttırır.

Hız (Speed): Hareket etme ve silah savurma hızınızı arttırır, bu kadar. (Rahatsız edici sessizlik…) Açıklaması kısa ama bayağı önemli. Speed 100 olduğunda kıçınıza roket takmış gibin koşabiliyorsunuz.

Dayanıklılık (Endurance): Maksimum fatigue’i ve sağlığı belirler. Sağlık biraz karışık, endurance sağlığı doğrudan arttırmaz. Her seviye atladığınızda endurance’ın 10’da 1’i kadar maksimum sağlığınız artar. Bu attribute erken geliştirmenin bir fark oluşturduğu tek attribute. (Artık attribute’e ATT diyeceğim, siz de bu işkenceden kurtulun ben de.) Endurance 100 olduğunda her seviye atladığınızda sağlığınız 10 artar. Ne kadar erken 100 yaparsanız o kadar fazla seviye artışı boyunca canınız 10 artar.

Kişilik (Personality): Karakterinizi daha karizmatik yapar. Mahzende yaşayıp anime yastıklarına sarılıp uyuyan birinden vatansever’e dönüşürsünüz. (Derin sessizlik…) Şaka tabii, Brad Pitt’e dönüşürsünüz, o kadar abartmamak lazım. Her neyse, dönen çarklı ilişki oyununda insanları ikna etme olasılığınız artar, satıcılar daha iyi fiyatlar teklif eder, hem alır hem satar iken.

Şans (Luck): Oyundaki neredeyse yaptığınız her işteki şansınızı arttırır. Diğer ATTlerin kapsadığı ihtimal temelli her özelliği ve daha fazlasını luck da birazcık da olsa etkiler. 50 luck nötr durumdur, aşağısı kötü şans, yukarısı iyi şans getirir. Mesela hastalık kapma ihtimaliniz düşer, Arena’da savaşırken rakibiniz daha az sağlıklı gelir gibi. Daha değerli eşya çıkma olasılığını muhtemelen etkilemiyor, kanıtlanmadı ama, belki de etkiliyordur.

ATTleri öğrendik. Şimdi bu ATTleri nasıl arttıracağız? Her seviye atladığınızda ATTlerden herhangi üçünü seçiyorsunuz ve bunlar artıyor. 1-5 arası bir değerde atlıyor, bu şans değil, yanında x3 diye falan gösteriyor zaten. Peki bu değeri ne belirliyor? Her ATT’nin bağlı olduğu 3 yetenek (skill) var, bu yetenekleri level atlamadan önce toplamda ne kadar arttırdıysanız yarısı kadar ATT’nin puanını artırabiliyorsunuz seçerseniz. Maksimum 5 artıyor, 11 yetenek artışınız varsa, misal STR’nin bağlı olduğu Blunt, Blade ve Hand-to-Hand yetenekleri var. Level atlamadan önce bunları toplamda 10 (örn Blade 2, Blunt 5, H-t-H 3 arttı diyelim) artırırsanız level atladığınızda STR seçmeniz STR’yi 5 puan arttırıyor. 11 arttırırsanız da 5 artıyor, 12 arttırırsanız da 5 artıyor, 13 arttı… Anladınız. Hiç arttırmazsanız STR’yi seçmek 1 arttıyor. Diğer ATTler de bu şekilde, Luck hariç. Luck’ın bağlı olduğu yetenek yok. Her seviyede 1 arttırabiliyorsunuz sadece.

Etkili Seviye Atlama

Etkili seviye atlama demek şu: Her seviye atladığınızda 3 ATT seçebiliyorsunuz ya hani. İşte bu 3 ATT en güzel nasıl dağıtılır? Bütün ATTlerin hepsini 100 yapmak mümkün, ama hesaplayan adam olursanız. En etkili level atlama sistemi ATTlerden ikisini x5 yaparak seçmek, sonuncuyu da Luck seçmek. Maksimum 60 level civarına çıkabiliyorsunuz, bundan ötesine yetenek yetmiyor, bu yüzden her levelde Luck’a vermek önemli.

Oyun başında karakter yaratırken bir ATT’ye ait bütün yetenekleri major seçmeyin. Yani mesela Blade, Blunt ve Hand-to-Hand yeteneklerini aynı anda major yapmayın. Çünkü major yetenekleri toplamda 10 artırdığınızda seviye atlıyorsunuz. Bu STR’ye bağlı üç yeteneği toplamda 10 arttırmayı zorlaştırır. Major yeteneklerden bir başkası Marksman diyelim, ok attınız Marksman 1 arttı. Artık STR’ye bağlı üç yeteneği arttıramazsınız seviye atlayana kadar, hepsini major yaptınız çünkü, 10’a ulaşamadan level atlayacaksınız sonra.

Olayı anladığınızı düşünüyorum, daha ayrıntılı açıklamak kafa karıştıracak. Level atlamadan önce yetenekleri takip edip, iki ATT’nin yeteneklerini toplamda 10 artıracaksınız, hatta bunlardan biri Endurance olmalı, yukarıda açıkladım. Böylece seviye atlayınca o iki ATT seçilip 5’er puan alınacak, luck da seçilip 1 puan alınacak. Aslında her levelde 10’a ulaşmak zorunda değilsiniz, oyun bu konuda affedici, ATTleri 3-4 arttırmak da iyidir, böyle de 100’e ulaşılır. Ama 2 olmasın. Yetenekleri 9 arttırsanız bağlı olduğu ATT 4 artar, 8 gibi olur yani, ziyan olur.

Seviye atlamaya hazır olduğunuz andan itibaren gidip uyumasanız bile yetenek artışları bir sonraki seviye değerlerine yazılır, ziyan olmaz hani, bunu da unutmayın.